Olen tässä viime aikoina – tarkaan ottaen vaalejen jälkeen – ihmetellyt syvästi ihmisten ohutta historian- ja politiikan tuntemusta.

En olisi uskonut, että esim. Kokoomuksen sadut niin sulavasti uppoaisivat jopa mun tuttuihin! Kun itse olen esittänyt kriittisiä kantoja, mua pidetään lähinnä 'hulluna, joka elää harhoissa', kun minulle Suomi ei näyttäydy maana, jossa kaikilla on kaikki hyvin ja vastakkainasettelu on syytä unohtaa.

Vastakkainasettelun tärkeydestä sinänsä en tiedä, mutta niin kauan kun oikeisto kohdistaa erityistä huomaavaisuutta ja huolenpitoa rikkaisiin ja hyvin toimeentuleviin, ei oikein muutakaan vaihtoehtoa löydy: Vastustaa täytyy!

Tänään näyttää Hesarin keskustelupalstalla virinneen juttua kansalaissodasta. Siinäpä onkin erinomainen esimerkki aiheesta, josta mun kaveripiiri ei tiedä hölkäsen pöläystä – ikävä kyllä.

Kansalaissodasta tähän päivään palatakseni: Ihmisistä on tullut käsittämättömän laiskoja henkisesti. Jos joku asia näyttää hyvältä, se myös on sitä. (Kuten Kokoomuksen vaalikampanja.) Jos mainoksessa väitetään jotain, niin vain hullu lähtee tutkimaan taustoja ja selvittämään, millaisesta tuotteesta oikeasti on kysymys. (Kuten Kokoomuksen tapauksessa.)

Kokoomuksen kampanja on mulle taas yksi syy lisää VIHATA mainontaa. Ja yksi syy lisää pitää nykyistä käsitystä sivistyneestä ihmisestä todella surullisena ilmiönä.